Veel studenten hebben hun administratie niet goed op orde, en weten niet hoe zij dit op orde kunnen krijgen. Of je nu veel of weinig geld hebt, het is altijd fijn om te weten hoe de geldzaken ervoor staan: inzicht hebben in je geldzaken is daarbij belangrijk. Met deze zes simpele stappen kan je jouw privé administratie snel op orde krijgen. Je krijgt inzicht in het persoonlijke bestedingspatroon, je leert rekeningen op tijd te betalen, leert hoe je schulden kan voorkomen en ook kan je met deze stappen elke maand wat geld sparen.

Overzicht maken

Bij stap 1 – een overzicht maken – maak je een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Dit kan je simpel doen in een Word-document, en de bedoeling is om een schema te maken waarin staat welke maandelijkse uitgaven je hebt, dus je vaste lasten. Pak alle rekeningafschriften erbij en schrijf op welke afschrijvingen je maandelijks hebt. Neem ook de motorrijtuigenbelasting en dergelijke mee, die vaak maar één keer per kwartaal worden afgeschreven. De uitgaven die je opschrijft kan je verdelen in woonlasten (o.a. huur, gas, water, licht, hypotheek, en dergelijke), abonnementen, telefoon en internet, verzekeringen, goede doelen, afschrijvingen voor de auto, enzovoort.

Naast de uitgaven moet je ook jouw inkomsten noteren. Dit is natuurlijk het loon of de uitkering, maar zet hier ook de mogelijke toeslagen bij die je van de belastingdienst krijgt, zoals zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag. Dit overzicht moet je regelmatig bijwerken, als er dingen in jouw financiële situatie veranderen.

Orde op zaken stellen

Bij stap 2 – orde op zaken stellen – ga je kijken welke kosten overbodig zijn. Het kan zijn dat je dubbele studentenverzekeringen hebt lopen, of een abonnement op de sportschool waar je nooit heen gaat. Ook abonnementen op tijdschriften die je niet leest of lidmaatschappen waar je niets aan hebt moet je opzeggen. Ben je daarnaast lid van één of meerdere loterijen? Zeg deze loterijen op. De kans dat jij die prijs wint, is echt nihil: de kans op een dodelijk auto-ongeluk is vele malen hoger.

Het is ook altijd slim om te controleren of je recht hebt op bepaalde toeslagen van de belastingdienst. Hierbij kan je denken aan zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of huurtoeslag. Op de site van de belastingdienst kan je simpel nagaan of jij hier recht op hebt.

Budgetteren

Het is verstandig om voor jezelf een budget vast te stellen. Als je voorgaande stappen hebt uitgevoerd, heb je inzicht in de hoogte van je vaste lasten, en ook hoeveel geld er elke maand binnenkomt op je rekening. De vaste lasten heb je overigens zo laag mogelijk gemaakt door onnodige verzekeringen en abonnementen stop te zetten. Stel nu ook vast welk bedrag je maandelijks nodig hebt voor je boodschappen. Nu weet je dus ook hoeveel geld je elke maand nodig hebt om in je basisbehoeften te voorzien (wonen, eten en drinken).

Sparen

Met het geld dat nu elke maand overblijft, nadat je je vaste woonlasten en boodschappengeld hebt afgetrokken, kan je nu twee dingen doen. Je kan gaan bepalen welk bedrag je maandelijks opzij gaat zetten om te sparen. Zorg er ook voor dat je jezelf hieraan houdt; bij de meeste banken is het mogelijk om elke maand op een vaste datum een bepaald bedrag naar de spaarrekening over te schrijven. Dit gaat vaak automatisch.

Een ander deel van het geld dat je elke maand overhoudt, kan je uitgeven aan dingen die je leuk vind om te doen. Hou je dan ook aan dit bedrag.

Je uitgaven bijhouden

Je hebt nu duidelijk hoeveel geld je elke maand kan uitgeven, en je kan nu via twee verschillende manieren bijhouden hoeveel geld je nog over hebt. Zo kan je een (digitaal) huishoudboekje bijhouden waarin je opschrijft wat je uitgeeft, en hoeveel geld je nog over hebt. Het grote voordeel hiervan is dat je precies weet hoeveel geld je nog over hebt, maar het nadeel is dat je ook dagelijks je uitgaven moet bijhouden.

Wanneer bovenstaande methode niet echt bij jou past, kan je ook een aparte rekening openen voor je geld dat je vrij mag besteden. Laat het geld automatisch op deze rekening storten, en op = op.

Opbergen

Bepaal voor jezelf op welk moment van de week je je persoonlijke administratie gaat bijhouden. Dit kan je bijvoorbeeld altijd op vrijdagavond of maandagochtend doen. Werk het overzicht uit stap 1 bij, betaal deze dag alle rekeningen die je nog open hebt staan en berg alle papieren en brieven op de juiste plaats op. Je kan hiervoor een eenvoudige multomap kopen met tabbladen, waar je alle rekeningen, bankafschriften, belastingaanslagen, jaaropgaven en loonstrookjes in bewaart. De belastingdienst verwacht van iedereen dat deze gegevens vijf jaar bewaard blijven.